Page 239 - Un Enfoque Multidisciplinario en Ciencia y Sociedad
P. 239
Referencias bibliográficas
Agudelo, M. (2009). Importancia del diseño instruccional en ambientes virtuales de aprendizaje.
Nuevas Ideas en Informática Educativa, 5(2), 118-127. https://www.tise.cl/volumen5/TISE2009/
Documento15.pdf
Asociación de Internet MX. (s. f.). Estudios de Hábitos y Comportamiento de Usuarios en Internet.
https://irp.cdn-website.com/81280eda/files/uploaded/18%C2%B0%20Estudio%20sobre%20
los%20Habitos%20de%20Personas%20Usuarias%20de%20Internet%20en%20Mexico%20
2022%20%28Publica%29%20v2.pdf
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2023). Informe de Evaluación de
la Política de Desarrollo Social 2022. https://www.coneval.org.mx/EvaluacionDS/PP/IEPDS/
Documents/IEPDS_2022_Presentacion.pdf
Dahlin, M., Joneborg, N. y Runeson, B. (2005). Stress and depression among medical students: A cross-sec-
tional study. Medical Education, 39(6), 594-604. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2005.02176.x
Deng, F., Gluckstein, J. A. y Larsen, D. P. (2015). Student-directed retrieval practice is a predictor of
medical licensing examination performance. Perspectives on Medical Education, 4(6), 308-313.
https://doi.org/10.1007/s40037-015-0220-x
Dicheva, D., Dichev, C., Agre, G. y Angelova, G. (2015). Gamification in Education: A Systematic Mapping
Study. Educational Technology & Society, 18(3), 75-88. http://www.ifets.info/journals/18_3/6.pdf
Domínguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., De-Marcos, L., Fernández-Sanz, L., Pagés, C. y Martínez-Herráiz,
J. J. (2013). Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Computers &
Education, 63, 380-392. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.020
Dorado Martínez, C. y Chamosa Sandoval, M. E. (2019). Gamificación como estrategia pedagógica para
los estudiantes de Medicina nativos digitales. Investigación en Educación Médica, 8(32), 61-68.
https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.32.18147
Dyrbye, L. N., Thomas, M. R., Huntington, J. L., Lawson, K. L., Novotny, P. J., Sloan, J. A. y Shanafelt,
T. D. (2006). Personal life events and medical student burnout: A multicenter study. Academic
Medicine, 82(4), 374-384. https://doi.org/10.1097/00001888-200604000-00010
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2021). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso
de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH) 2021. https://www.inegi.org.mx/
programas/dutih/2021/
Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies
for Training and Education. Pfeiffer.
Kötter, T., Wagner, J., Brüheim, L., Voltmer, E. y Voltmer, J. B. (2017). Perceived medical school stress of
undergraduate medical students predicts academic performance: An observational study. BMC
Medical Education, 17(256), 1-6. https://doi.org/10.1186/s12909-017-1091-0
Landers, R. N. (2019). Gamification misunderstood: How badly executed and rhetorical gamification
obscures its transformative potential. Journal of Management Inquiry, 28(2), 137-140. https://doi.
org/10.1177/1056492618790913
239

